Begin Nieuwe zaak Leesmuziek Contact

Alle rechten voorbehouden aan Gert van Veen & stichting Gullie  ©  2023

EEN GRUWELIJKE ZAAK

Bij ieder slachtoffer wordt er een crucifix gevonden, bedekt met bloed, lichaamsvocht en weefsel. Een stille getuige van een waar bloedfeest. Hierdoor wordt de dader in de media al snel de ‘Crucifix-moordenaar’ genoemd. Een gewetenloze crimineel die nergens voor terug lijkt te deinzen. Politie-inspecteur Van der Voort krijgt geen grip op de zaak, omdat de dader uitermate berekenend te werk gaat en kennelijk de smaak te pakken heeft om nieuwe moorden te plegen.

En dan worden er foto’s van de slachtoffers aangeboden op het Darkweb. De dader fotografeert gedetailleerd iedere moord en verkoopt gesigneerde afdrukken als kunstwerken tegen een flinke prijs. Voor inspecteur Van der Voort gaat een race tegen de klok beginnen om de moordenaar te stoppen, voordat hij een nieuw slachtoffer kan maken. Maar hoe vind je iemand die geen sporen nalaat?

De inspecteur probeert samen met zijn team een plan te bedenken om de moordenaar in de val te lokken.   

FAMILIE KRUIK

De Utrechtse familie Kruik is een handelsfamilie die onlosmakelijk met de stad is verbonden sinds het jaar 1122, toen Utrecht haar stadsrechten ontving uit handen van keizer Hendrik V. Een vrome katholieke familie die alom werd gerespecteerd tot 1566 toen de stad hard door de beeldenstorm werd geraakt. De volharding om Katholiek te blijven had ongekende gevolgen voor de familie. Eigendommen werden geconfisqueerd of domweg geroofd. Het familiekapitaal verdampte binnen enkele decennia. Gelukkig had de pater familias een deel van de familiejuwelen, geld en kostbaarheden weten te verstoppen. Hoewel in de loop der jaren menig gelukszoeker op jacht is gegaan, is de schat nooit gevonden.

KUNSTCENTRUM

In de middeleeuwen gold de stad Utrecht als een centrum voor met name Christelijke kunst. Zo werden bijvoorbeeld de houten religieuze beelden door heel Europa verkocht. De kwaliteit van het houtsnijwerk was ongeëvenaard. Maar ook het werk van de edelsmeden werd hoog gewaardeerd. Veel bewerkte gouden en met edelstenen bedekte religieuze objecten gingen als hete broodjes over de toonbank. Er kwam een einde aan deze lucratieve kunsthandel na de beeldenstormen die in Utrecht enorm diepe sporen hebben nagelaten.

WERFKELDERS

De werfkelders van de stad Utrecht zijn wereldberoemd. Een vernuftig staaltje vakmanschap om onder het hart van de stad een labyrint van opslagplaatsen te creëren, die goeddeels met elkaar waren verbonden om redelijk snel en gemakkelijk goederen door de binnenstad te transporteren.

In de 19e eeuw werden steeds meer werfkelders gesloten, waardoor het ondergrondse labyrint van kelders en gangen ophield te bestaan. Langzaam maar zeker raakten de werfkelders verwaarloosd, totdat halverwege de 20ste eeuw enkele werfkelders een horecabestemming kregen. Hierna is de populariteit van de werfkelders enorm gegroeid.   

DE ZAAK VAN DE CRUCIFIX MOORDENAAR