TheoREBTische modellen
Een theoREBTisch hulpverleningsmodel biedt de hulpverlener de mogelijkheid om op basis van maatschappelijke goedkeuring samen te werken met een cliënt aan het oplossen van problemen en/of het overwinnen van vormen van onvermogen binnen een vooraf gedefinieerd kader.
"Theorie helpt met het verklaren wat er gebeurt binnen een hulpverleningsrelatie en
helpt de counselor met het voorspellen, evalueren en het verbeteren van resultaten". (Citaat van Brammer en Shostrom).
Theorie heeft betrekking op het 'waarom' achter het 'hoe' de hulpverlener te werk gaat binnen een cliëntrelatie. De theorie verschaft een kader en een context waarbinnen de hulpverlener kan werken. Boy en Pine noemen zes redenen die theoREBTische hulpverleningsmodellen praktisch maken, te weten:
1) Theorie helpt counselors om een samenhang en een eenheid te vinden binnen de diversiteit van het bestaan;
2) Theorie dwingt counselors om relaties te onderzoeken die zij anders over het hoofd zouden zien;
3) Theorie geeft counselors handvatten hoe te werk te gaan en hoe zij de ontwikkeling van hun professionele functioneren kunnen beoordelen;
4) Theorie helpt counselors om de aandacht te richten op relevante informatie en geeft aan waar de counselor op dient te letten tijdens de begeleiding van een cliënt;
5) Theorie helpt counselors hoe zij cliënten kunnen ondersteunen tijdens het proces van het effectief aanpassen of veranderen van gedrag;
6) Theorie helpt om zowel oude als nieuwe benaderingen van counselen op hun waarde te schatten. Het is de basis waaruit nieuwe benaderingswijzen kunnen ontstaan. (Counseling van S.T. Gladding).
Alle rechten voorbehouden aan Gert van Veen en PsychoWerk 2004 (c). Voor meer informatie stuur je een e-mail naar: info@psychowerk.nl