Onder de uiterst moeilijke omstandigheden en de negatieve consequenties van de beide lockdowns, zijn we de uitdaging aangegaan nieuwe creatieve wegen in te slaan. Een overzicht:

Korte Thuisfilms: We maakten vijf Korte Thuisfilms ‘ESCGAYPEROOM’, ‘GEVONDEN’, ‘PROEF DATE’, ‘MISLUKT’ en ‘BLOOT GEVEN’.

‘Coronaproof’ activiteiten: Vanaf het moment dat we weer open konden hebben we nieuwe coronaproof-activiteitenontwikkeld, waaronder: ‘Het Levend Hoorspel’, ‘Het Levend Kijkspel’, het theaterstuk voor geliefden: ‘Leer mij de liefde kennen, ‘De Leesrepetities’ en ‘Peek-a Book’. Maar ook het strategische bordspel voor 2 personen: STUCK!

Werken met groepen: Een onlinecursus over hoe groepen functioneren. Ook is er een website ontwikkeld met allerlei podcasts en presentaties over het werken met groepen.

Online-uitzendingen: Er zijn vele onlineactiviteiten ontwikkeld. Naast tientallen korte video’s, kon je online bingo spelen of kruiswoord puzzelen met Louis en Sophie. Of met Helga en Serge een online Vossenjacht spelen of meedoen aan ‘Herken de Biografie’, de ‘Koningsdagquiz’, de Paasuitzendingen.

De Kerstspecials: Vier avonden verschillende uitzendingen om te verbinden en een gevoel van saamhorigheid te creëren. Met inzendingen van culturele instanties, artiesten, mensen op straat, de burgemeester van Utrecht, zangers, schrijvers en dichters.

Historische thrillers: Gert van Veen schreef en publiceerde dit jaar maar liefst 4 historische thrillers ‘Neutrale Stilte’ deel 1 en deel 2 , ‘Het Lege Graf’ en ‘1925’ over de avonturen van Belle de Fleurdelis. Voor deze boeken zijn speciale websites gemaakt met achtergronden, speciale leesmuziek en downloads.

Toneelstukken: Gert van Veen schreef en publiceerde een half dozijn nieuwe theaterstukken, die allemaal coronaproof zijn. Verder zijn er nog vele teksten en korte verhalen, en de verzamelbundel ‘Toneelstukken in het Kwadraat’, verschenen.

Tijdcapsule 2020: Een online tijdcapsule met bijdragen in de vorm van muziek, gedichten, film, kunst, gesproken woord en fotografie. Met als doel om ervaringen te delen, van elkaar te leren, om dit bijzondere jaar te verwerken en ook deze ervaringen voor toekomstige generaties te bewaren.

Ondanks de tegenslagen is 2020 een uitermate creatief en productief jaar voor ons geweest. Dit jaar hebben meer dan 300.000 kijkers onze onlineactiviteiten bekeken.

Eerste coronajaar